A jobb felhasználói élmény, illetve a biztonságosabb használat érdekében a weboldalon sütiket használunk.

Menü

Kurkuma, több mint fűszer.


A kurkuma fűszer és gyógynövény is egyben, melyet Carl von Linné, svéd természettudós, orvos és botanikus a 18. században fedezett fel az európaiak számára, és sárgagyökérnek azaz curcuma longa-nak nevezte el.

A gyömbérfélék családjába tartozó növény Délkelet-Ázsiából származik, magát a fűszert a sárga gyökérzetének feldolgozásával nyerik.

 

kurkuma mint gyógynövény

 

A kurkuma sokkal többre képes, mint az ételek ízét és színét adni. Az élelmiszeripar is előszeretettel dolgozza fel. (E100)

A kurkuma nálunk fűszerként még nem annyira ismert. A hétköznapokban csak ritkán ízesítjük vele ételeinket, pedig érdemes több figyelmet fordítani és tudatosan beépíteni a napi táplálkozásunkba ezt az élénksárga, különleges aromájú, egészségünket támogató fűszert.

Az indiai népgyógyászat már több ezer éve ismeri és használja. Alkalmazzák a különböző fertőzések leküzdésére, a vérkeringés javítására. (Gátolja a vérrög képződését így csökkenti a trombózis veszélyt.) Használják belsőleg fájdalomcsillapításra (tejben feloldva), külsőleg bőrsérülések gyógyítására. Liszttel sűrű pépet kevernek, majd ezzel kenik be a fájó testrészt. (égési sebek, csípések, horzsolások) A kurkuma segítség lehet felfúvódások, bélgörcsök esetében, vagy ha valaki túlságosan sok vagy zsíros ételt evett.

Szabályozza a faggyúmirigyek működését, fokozza a vérkeringést, támogatja a kollagén termelődést. A hinduk úgy tartják, hogy a kurkuma megfiatalítja a testet, szépíti és tisztítja a bőrt. Indiában esküvőre készülve kurkumával kenik be a menyasszony és a vőlegény arcát, hogy házasságukat jó egészségben élhessék meg, illetve az asszonyok a hétköznapokban is gyakran mossák az arcukat kurkumás vízzel.)

 

kurkuma fokozza a vérkeringést

 

Az elmúlt években mintegy ötezer cikk jelent meg az orvosi szakirodalomban a kurkuminról, a kurkuma ragyogó sárga színét adó pigmentjéről.

A századforduló óta számos betegséggel szemben, ötvennél több klinikai vizsgálatban tesztelték a kurkumint. Segítség lehet a tüdő és az agy betegségeinek, valamint különböző rákos megbetegedéseknek a megelőzésében vagy kezelésében, gyorsíthatja a műtét utáni gyógyulást és eredményes kezelést jelenthet reumás ízületi gyulladások esetén.

 

kurkuma reumás gyulladásokra

 

Dr. Michael Greger orvos, író és nemzetközileg elismert táplálkozástudományi, élelmiszer-biztonsági és közegészségügyi előadó Hogy ne halj meg című népszerű könyvében állítja, hogy a  kurkuma az egyik leghatékonyabb természetes, rákellenes élelmiszer.

Dr. Greger napi fogyasztásra negyed teáskanálnyi kurkumát ajánl, továbbá azt javasolja, hogy inkább a teljes fűszert válasszuk a kurkumin tartalmú tabletták helyett.

A kurkumin bár a kurkuma egyik legfontosabb, de nem az egyetlen hatóanyaga és így nem egyenértékű a kurkumával. Gyakran a gyógy–, és fűszernövények esetében azt feltételezik, hogy egyetlen aktív összetevőjük van, ezért azt gondolják, ha izolálják és tablettába sűrítik, azzal ugyanazt a hatást fogják kiváltani, mint ha a teljes értékű fűszert fogyasztanánk.

A kurkumin kapszulák használata költségesebb megoldás, gyakran a napi adag többszöröse van a tablettában belesűrítve, különösen, ha még fekete borsot is adagolnak hozzá. (A feketeborsban lévő piperin gátolja a kurkuma lebontását, így a kurkumin szint olyan magas értéket érhet el, ami már akár potenciális DNS károsodást okozhat.)

Kinek nem javasolt a kurkuma szedése?

Ha valakinek epeköve van a kurkuma szedése fájdalmat válthat ki, mivel megmozgathatja az epehólyagot (megkönnyíti a pumpáló mozgását), így megakadályozza, hogy leüljön benne az epe.

Főzve vagy nyersen fogyasszuk?

Bizonyítékok támasztják alá, hogy a főtt és a nyers változatoknak eltérő tulajdonságaik vannak. Úgy tűnik, hogy a főtt kurkuma jobban védi a DNS-t (tehetjük levesekbe, barna rizshez, sült karfiolhoz,) míg a nyersnek erős gyulladáscsökkentő hatása lehet. (szendvicsre szórva, szószokba, italokba)

A mai ismeretek szerint a kurkuma napi szinten történő fogyasztásával tudatosan óvhatjuk meg egészségünket. Ajánlott napi adagolás egy negyed teáskanálnyi fűszer.

Tartalomhoz tartozó címkék: kurkuma