A jobb felhasználói élmény, illetve a biztonságosabb használat érdekében a weboldalon sütiket használunk.

Menü

Az ezerarcú hüvelyesek

Táplálnak és gyógyítanak

Egészségvédő hatásaikat több kutatás is alátámasztja. Csökkentik az elhízás, a szív- és érrendszeri betegségek, a cukorbetegség és a rák kialakulásának kockázatát.

 

Az ezerarcú hüvelyesek

„Sok babot kell addig megenned!” Sokat kell még erősödnöd, nőnöd, okosodnod - tartja a közmondás.

Az emberek, ősidők óta táplálják magukat a hüvelyes növények termésével. Manapság azonban fogyasztásuk a gabonafélék, tejtermékek és húsfélék elsőbbségét élvező étrend mellett hazánkban egy kicsit gyerekcipőben jár.

Itthon a lakosság körében a legnépszerűbb, és talán amit a legtöbben fogyasztunk, az a zöldborsó leves, főzelék vagy rizzsel, rizi-bizi formájában. A lencse többségünknek csak újévkor jut eszébe, hiszen ki akarna lemaradni a szerencséről, amit egy ízletes lencsefőzelék elfogyasztásával szinte már magunkénak is tudhatunk. A családi, baráti rendezvényeken rotyogó sűrű, illatozó babgulyás sikere általában a társaság férfitagjainak keze eredményeként születik. A menzákon is előfordulnak néhanapján és nagyjából ennyi.

 

Hüvelyesek edényekben

  

Kínában úgy tartják, hogy a hüvelyes növények általában jótékonyan hatnak a vesére. Ezen kívül létezik még egy hagyományos felfogás is, ahol e növények gyógyhatását, az öt elem elmélet szerint, a színükből eredezteti.

Ez alapján

-        A vörös babok pl. adzukibab, vörös lencse és vesebab a tűz elemet, így a szívet, valamint a vékonybelet befolyásolják.

-        A sárgák, mint a csicseriborsó, a sárgaborsó és a szójabab a föld elemre, vagyis a lép-hasnyálmirigyre és a gyomorra hatnak.

-        A fehérek mint a gyöngybab a fém elemmel, a tüdőre és a vastagbélre hatnak.

-        A sötét színű, fekete, barna hüvelyesek, mint a fekete bab, barna lencse, a víz elemmel, a vesével és a húgyhólyagokkal állnak kapcsolatban.

-        A zöld színűek, köztük a zöldborsó, mungóbab, friss zöldbab a fa elemet, a májat és az epehólyagot befolyásolják.

A hüvelyesek mindenképpen azon élelmiszerek közé sorolhatóak, amelyek megérdemlik a több figyelmet, azaz, hogy ne csak bizonyos alkalmakkor, hanem valamilyen formában naponta kerüljenek az asztalunkra.

Egészségvédő hatásaikat több kutatás is alátámasztja. Csökkentik az elhízás, a szív- és érrendszeri betegségek, a cukorbetegség és a rák kialakulásának kockázatát.

Megfigyelték, hogy azok, akik rendszeresen fogyasztanak hüvelyeseket, általában jobb egészségben élnek, sőt, kisebb a valószínűsége, hogy elhíznak.

 

Hüvelyesekből szív formázása

 

 

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete 2016-os évet a Hüvelyes Termények Nemzetközi Évének nyilvánította. Az esemény jelmondata „Tápláló magok a fenntartható jövőért.” Így igyekeztek felhívni a figyelmet a hüvelyesek egészségvédő és táplálkozásban betöltött szerepének jelentőségére.

A hüvelyes zöldségek, bab (száraz, zöld, lóbab), lencse (barna, vörös, sárga stb.), borsó (zöld, sárga, csicseri), szójabab

 

- szuper tápanyagforrások,

- kevés kalóriát tartalmaznak,

- jelentős a fehérjetartalmuk,

- rostban gazdagok,

- koleszterinmentesek,

- segítenek csökkenteni a koleszterinszintet,

- érvédő hatásúak,

- alacsony zsírtartalmúak,

- bővelkednek vitaminokban és ásványi anyagokban,

- alacsony glikémiás index jellemzi őket, ezért cukorbetegek is fogyaszthatják,

- segít kiegyensúlyozni a vércukorszintet,

- sokáig teltségérzést adnak,

- segítik az emésztést,

- gluténmentesek,

- az év bármely szakában könnyen beszerezhetőek,

- kedvező az áruk,

- sokféleképp elkészíthetőek (levesek, főzelékek raguk, szendvicskrémek, köret, saláta..) és nem utolsó sorban, jó ízűek.

 

Ha ennyire szuper élelmiszerek, akkor miért nem eszünk többször, többet belőlük?

Sokakban él a kép, hogy ha babot esznek, akkor a hasuk felpuffad, és egy sokadik hónapos kismamát meghazudtoló pocakot növesztenek, így a fokozott gázképződés visszatartja őket a hüvelyesek rendszeres fogyasztásától.

Gyakran a helytelen főzési módszer, vagy ártalmas ételtársítás okozza a problémát. Nem mindegy, hogy mit, mivel eszünk. A helytelen ételtársítás negatívan hat az emésztésünkre és az anyagcserénkre. (Az ételtársítás elve azon a fölfedezésen nyugszik, amely szerint az ételek bizonyos összeállításban könnyebben és nagyobb hatékonysággal emészthetők, mint másféleképpen.)

A hüvelyes növényekhez jól illenek

a gabonafélék,

zöldségfélék,

hüvelyesek és az

olajos magvak.

 

  Csicseriborsó rizzsel

 

Kerüljük viszont a burgonyával és a gyümölcsökkel történő együttes fogyasztását. A különböző ételfajták lebontásához, különféle emésztőnedvekre van szükség.

Érdemes próbálkoznunk, és szervezetünket fokozatosan hozzászoktatni a hüvelyesekhez. Eleinte csak kis mennyiségben, heti egy-két alkalommal építsük be az étrendünkbe. Kezdetben célszerű a könnyebben emészthető fajtákkal próbálkozni, mint a lencse és a borsó. A tapasztalatok alapján elmondható, hogy azoknál, akik gyakrabban fogyasztanak hüvelyesekből készült ételeket, kevésbé, vagy egyáltalán nem jelentkeznek ilyen jellegű problémák.

Érdemes a babféléket főzés előtt beáztatni, mivel ekkor két legyet ütünk egy csapásra, hiszen hamarabb megfőnek és kevésbé lesz puffasztóak.

A hüvelyesekben található fitátok, antioxidáns, gyulladáscsökkentő és immunerősítő hatással bírnak. Serkentik a rákos sejteket levadászó és hatástalanító fehérvérsejtek aktivitását is.

Dr. Michael Greger orvos, író és nemzetközileg elismert táplálkozástudományi, élelmiszer-biztonsági és közegészségügyi szakember a hüvelyes növényeket a napi 12 nélkülözhetetlen összetevő közé sorolja, sőt fogyasztásukat naponta 3x ajánlja.

(1adag: ¼ bögre humusz vagy babkrém

½ bögre főtt bab, feles borsó, lencse, tofu

1 bögre friss borsó)

A hüvelyesekből készíthetünk leveseket, ragukat, főzelékeket, szendvicskrémeket, fasírtokat, tehetjük salátába vagy akár tésztára.

 

Íme néhány recept

 

Humusz petrezselyemmel

Humusz petrezselyemmel

 

Sárga lencsés curry

Sárga lencsés curry

 

Cukkinis mungóbab

Cukkinis mungóbab

 

Zöldborsó pástétom

Zöldborsó pástétom

 

Vörös lencse humusz

Vörös lencse humusz

 

Babsaláta

Babsaláta

 

Csicseriborsós zöldsaláta

Csicseriborsós zöldsaláta

 

Mungóbab csíráztatása

Mungóbab csíráztatása

Tartalomhoz tartozó címkék: Blog
Árukereső.hu